معرفی پنج کتاب از آثار آقای فرهاد حسن زاده


۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۱:۱۷
۹۸۲


روز پنجم از هفته کتاب و کتابخوانی ۲۸ آبان ۱۳۹۹      

مشخصات

نام: 

فرهاد

نام خانوادگی: 

حسن زاده

فرهاد حسن زاده ، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد.

 

بن بست حقیقت

(داستان ناتمام، نوجوان)

ناشر: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

چاپ اول: 1378 (نایاب)

یک داستان ناتمام. قرار بود بچه‌های علاقمند به نویسندگی و خلاق این داستان را تمام کنند.

ماجرای داستان در باره بچه‌هایی است که در بن بست حقیقت دچار شک و تردید درباره آدمی می‌شوند که هر روز در بالکن خانه‌اش می‌نشیند و بازی آنها را تماشا می‌کند.

 

 

◊نمکی و مارعینکی
(رمان ـ افسانه، نوجوان)
◊ناشر: سوره مهر
◊چاپ اول ۱۳۷۸

◊چاپ‌چهارم (با ويرايش جديد)۱۳۹۷/ چاپ پنجم ۱۳۹۷

♦ بر اساس این رمان یک سریال انیمیشن ساخته و از شبکه دوم سیما و شبكه‌ي پويا پخش شده است.

نمکی و دوست صمیمی‌اش مار عینکی در شهر معرکه می‌گیرند. روزی خبر می‌رسد که دزدها شبانه به شهر آمده‌ و یاقوت‌های شاه را دزدیده‌اند. مردان بسیاری با شمشیر و سپر و اسب و ابزارهای جنگی به دنبال دزدها می‌روند. نمکی هم با مارعینکی و الاغش برای رفتن تردید دارد تا این که…

 

 

کلاغ کامپیوتر

(رمان فانتزی- کارآگاهی، نوجوان)

ناشر: سوره مهر

چاپ اول: ۱۳۷۸/ دوم ۱۳۸۸/ چهارم ۱۳۹۷/ پنجم ۱۳۹۷

ماجرا از هنگامی شروع می‌شود که پدر یکی از بچه‌ها برای او یک کامپیوتر دست دوم می‌خرد. در کامپیوتر برنامه‌ای مرموز هست که با کلاغ‌های محل ارتباط دارد و کلاغ‌ها به یک شبکه‌ی مخفی ضد خلاف‌کاری. بچه‌ها یک باند تشکیل می‌دهند تا خلاف‌کارها را شناسایی کنند…

 

 

بزرگترین خط کش دنیا

(مجموعه داستان، نوجوان)

ناشر: سوره مهر

چاپ اول: ۱۳۷۵(با سه داستان کوتاه)

چاپ دوم ۱۳۹۷ (با هفت داستان کوتاه)

کتاب بزرگترین خط کش دنیا نوشته فرهاد حسن زاده مجموعه‌ی هفت داستان کوتاه است. داستان‌هایی با مضامین اجتماعی و مربوط به دوره‌های مختلف سال‌های اخیر. خواننده با خواندن هرکدام از داستان‌ها گویی وارد قاب عکسی می‌شود و خود جزیی از تصویر می‌گردد. داستان‌ها و شرح کوتاهشان از این قرار است:

«بزرگترین خط کش دنیا»، داستان دختربچه‌ای است که بر روی پلی بزرگ و پرهیبت دنبال بزرگی و اقتدار پدر از دست رفته‌اش می‌گردد.

«دیش لمبو» داستانی از سفر و تنهایی نوجوان‌هایی است که به دلیل تفاوت‌هایشان از خانواده و یا اجتماع طرد می‌شوند.

«چارلی بازی» روایتی از کودکان کار و عشق به سینما است. عشقی که با تخیل و دیدار چارلی چاپلین به آرامش و امنیت می‌رسد.

«دختر کلوچه‌های نخودچی» بیان‌گر رابطه‌ی عاطفی نسل نو با سالمندانی است که دچار فراموشی شده‌اند و به دور از محیط خانواده نگهداری می‌شوند.

«اکسیژن» از در هم تنیدگی عناصری همچون طبیعت، تنهایی، هراس، مبارزه و ایستادگی در روزهای جنگ و مقاومت مردم آبادان حرف می‌زند.

«اتاق شماره پنج مسافرخانه مختار» تصویری است از تفاوت‌های کسانی که به آثار باستانی نگاهی کاسب‌کارانه دارند و کسانی که به تاریخ و دستاورد‌های سرزمین‌شان عشق می‌ورزند.

«مثل درختی خشکیده پشت چراغ سبز» حکایتی لطیف و عاشقانه است از روابط انسان‌ها در مواجهه با روزهای دشوار و روایتی دیگر از کودکان کار.

لازم به توضیح است که سه داستان ابتدایی این مجموعه در سال ۱۳۷۵ منتشر شده است. پس از بیست سال نویسنده با افزودن چهار داستان تازه، به این کتاب جان تازه‌ای بخشیده است.

دیگر این که بر اساس داستان «بزرگترین خط‌کش دنیا» در قالب سریال قصه‌های هفته فیلمی کوتاه ساخته شده است. این سریال را مهرداد غفارزاده برای شبکه دو سیما کارگردانی کرده که هدفش معرفی نویسندگان ایرانی بر اساس داستانی از آنها بوده است.

 

 

♦گاه روشن، گاه تاریک

(رمان نوجوان)

♦ناشر: مدرسه

♦چاپ اول با طرح جدید: ۱۳۹۷

♦چاپ دوم: ۱۳۹۹

◊ماجرا از وقتی شروع می‌شود که پدر برای پیدا کردن کار به سفری دور می‌رود. زندگی روز به روز سخت‌تر می‌شود و برای ادامه‌ی زندگی باید کاری کرد. اما شرایط بد و بدتر می‌شود و این بچه‌ها هستند که باید روی پای خودشان بایستند. آنها نمی‌خواهند منت همسایه‌ها را بکشند، نمی‌خواهند ترحم دیگران را روی سرشان احساس کنند…

 

 

برچسب‌های این مطلب:

فرهاد حسن زاده



برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.