تکانش و تاثیرات و شتاب بخشی

هوش و سواد مالی

قسمت آخر


۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۹:۵۳:۴۲
۷۰۰


خلاصه ای از فصل چهارم و پنجم و ششم کتاب

فصل چهارم: تکانش

تکانش موضوع اصلی فصل چهارم است. دارن هاردی در این فصل از تکانش بزرگ به عنوان یکی از قدرتمندترین و مبهم ترین نیروهای موفقیت یاد کرده است. اما نکته مهمی که باید بدانید آن است که ایجاد تکانش کار ساده‌ای نیست ولی اگر یک بار آن را ایجاد کنید دیگر موفق خواهید بود. به عبارت دیگر تطبیق پیدا کردن با هر تغییری هم به همین صورت است و هر تغییری با برداشتن یک قدم کوچک شروع می‌شود. تنها یک قدم در هر زمان پیشرفت بسیار کندی است اما وقتی بعد از مدتی تبدیل به عادت شود می‌توان گفت تکانش بزرگ اتفاق افتاده و موفقیت و نتایج آن به صورت مرکب و سریع ظاهر می‌شود.

یادتان باشد واقع بین باشید و سعی نکنید همه چیز را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید. در عوض یک برنامه روزانه تهیه کنید که عادات جدید را برایتان تبدیل به یک برنامه روتین کند.

پنج قدمی که برای ایجاد تکانش بزرگ باید به کار گرفت شامل:

  •  انتخاب های جدید بر اساس اهداف و ارزش های اصلی‌تان.
  •  به کار بستن این انتخاب های جدید از طریق رفتارهای مثبت.
  •  تکرار آن اقدامات سالم که منجر به ساختن عادت های جدید می‌شود.
  •  ساختن رویه ها و ریتم هایی که منجر به نظم در زندگی‌تان می‌شود.
  •  ثابت قدم ماندن برای مدت زمان طولانی.

 

وقتی به کارهایی که با موفقیت انجام می‌دهید نگاه می‌کنید، خواهید دید که به احتمال قوی یک رویه برای آن ایجاد کرده‌اید. هرچه چالش و هدفمان بزرگ‌تر باشد رویه های مربوط به آن هم باید دقیق‌تر و سخت‌تر باشد. بهترین مثال در این زمینه آموزش های نظامی است. این آموزش ها از کنار هم قرار گرفتن رویه های کوچک ولی دقیقی مثل تمیز بودن پوتین ها، شب‌ها زود خوابیدن، صبح‌ها زود بیدار شدن و … ایجاد شده ولی در نهایت به هدف بزرگی به نام تربیت سربازان خوب منجر می‌شود.

برای این کار باید روزهای خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید و تلاش کنید شروع و پایان روز را بر اساس رویه هایی که برای خود ترسیم کرده‌اید کنترل کنید. روز خود را از زمانی که بر می‌خیزید و انتخاب هایی که می‌کنید برنامه‌ریزی کنید. ولی لازم است گاهی اوقات برای جلوگیری از دلزدگی و گرفتار شدن در دام یکنواختی تغییراتی در برنامه خود اعمال کنید.

هر وقت برنامه روزانه‌تان تبدیل به یک رویه شد باید گام ها را پشت سر هم بپیمایید تا یک ریتم ایجاد کنید و وقتی اعمال و رفتارهای شما دارای ریتم شوند به تکانش بزرگ خوش آمد خواهید گفت. هر کاری که تصمیم گرفته‌اید که شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند بهتر است به طور مداوم پیگیری شود و اطمینان حاصل کنید که دارای ریتم مورد نظر شماست. برای این کار می‌توانید یک جدول از مهم‌ترین تصمیمات خود تهیه کنید و هر روز رویه آن را پیگیری کنید.

نکات مهم فصل چهارم:

آیا تابه‌حال شگفت‌زده نشده‌اید که چرا افراد موفق، به موفقیت‌های بیشتری می‌رسند؟

ثروتمندان بیشتر ثروتمند می‌شوند؟ آن‌ها به تکانش دست‌یافته‌اند. شما هر وقت به تکانش برسید، بی‌وقفه شمارا روبه‌جلو می‌برد.

نکته: چگونه می‌توانید تکانش بزرگ را به زندگی‌تان فراخوانید؟

اول: انتخاب‌ها و تصمیم‌های جدید بر اساس ارزش‌ها و اهدافتان

دوم: به کار بستن آن انتخاب‌ها از طریق رفتارهای مثبت و سازنده

سوم: تکرار کافی آن رفتارهای مثبت و تبدیل آن به عادت‌های کلیدی

چهارم: تبدیل رویه‌ها و ریتم‌ها به کارهای منظم روزانه

پنجم: ثابت‌قدم و پایدار بودن برای یک دوره طولانی (حداقل ۲۷ ماه)

 سپس تکانش بزرگ به سراغتان خواهد آمد.

فقط نکته‌ای که حتماً باید به آن توجه داشته باشید آن است که برنامه و ریتمی که برای خود تنظیم می‌کنید نباید از روی هیجان باشد و خیلی به خود سخت بگیرید چون همین موضوع باعث زود خسته شدن و دلزدگی می‌شود. موضوع بعدی داشتن ثبات قدم در اجرای برنامه های لازم برای رسیدن به اهداف است. یعنی اگر در مسیر اجرای برنامه های خود تنبلی کنید، به طور مثال کاری را که جزو برنامه است برای دو هفته ترک کنید مثل باشگاه رفتن و… نتیجه آن از دست رفتن نتایج و در ادامه آن تکانش بزرگ با مشکل رو به رو می‌شود.

فصل پنجم: تأثیرات

همان طور که در فصول گذشته گفته شد، انتخاب های ما هر چقدر به ظاهر بی اهمیت وقتی ترکیب شوند می‌توانند تأثیرات شدیدی بر روی زندگی بگذارند. پس لازم است که بدانید چگونه این تأثیرات را مدیریت کنید تا شما را به سمت موفقیت هدایت کند.

سه نوع از تأثیراتی که بر روی روند حرکت ما اثر می‌گذارند شامل:

  •  ورودی ها: چیزهایی که ذهن تان از آن ها تغذیه می‌کند.
  •  مشارکت ها: مردمی که با آن ها زمان تان را می‌گذرانید.
  •  محیط: پیرامون شما.

 

اول: ورودی‌ها

بیشتر چیزهایی که دریافت می‌کنید، ناخودآگاه هستند. به همین دلیل کنترل چیزی که مغزتان دریافت می‌کند، پیچیده و دشوار است.

اما لازم است تا حد توان مراقب ورودی‌هایتان به مغز خود باشید. حداقل کار این است هرروز صبح مغزتان را از مطالب الهام‌بخش و استراتژی‌های بهبود فردی پرکنید.

در طول روزبه صوت‌ها و کتاب‌های بهبود فردی گوش دهید.

مراقب پیام‌های تبلیغاتی که هدفشان فقط احساس کمبود در شماست باشید.

دوم: ارتباط‌ها

جیم ران مدرس موفقیت فردی، نوشت: «ما به آمیزه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی پنج انسانی تبدیل می‌شویم که بیشتر وقتمان را با آن‌ها می‌گذرانیم».

جیم ران توضیح می‌دهد: ما با توجه به انسان‌های پیرامونمان می‌توانیم بگوییم وضعیت سلامتی، نگرش و درآمدمان در آینده چگونه خواهد بود.

جیم ران اعتقاد دارد؛ ما می‌توانیم با بررسی آدم‌های اطرافمان، کیفیت زندگی، طرز تفکر و میزان درآمدمان را بررسی کنیم. درواقع آدم‌هایی که زمانمان را با آن‌ها می‌گذرانیم تعیین می‌کنند که در معرض کدام نگرش‌ها و عقیده‌ها باشیم. درنهایت ما شروع می‌کنیم به الگوبرداری از آن‌ها. ما به‌تدریج می‌کوشیم همان غذایی را بخوریم که انسان‌های پیرامونمان می‌خورند، همان چیزهایی را بخوانیم که آن‌ها مطالعه می‌کنند. چیزهایی را تماشا می‌کنیم که آن‌ها می‌بینند و همان لباس‌هایی را می‌پوشیم که آن‌ها می‌پوشند. حتی مثل آن‌ها صحبت می‌کنیم و به‌تدریج همچون آن‌ها می‌اندیشیم.

سوم: محیط

برخی مواقع ممکن است روی‌ای درونی‌تان بسیار بزرگ‌تر از آن محیطی باشد که در آن زندگی می‌کنید. در این شرایط لازم است از محیط خارج شوید تا هدفتان را تحقق بخشید. اگر یک درخت بلوط را در گلدان بکارید، وقتی ریشه هایش محدود شوند، رشدان متوقف می‌شود.

نهال بلوط برای تبدیل‌شدن به یک درخت بلوط بزرگ، فضای بیشتری می‌خواهد. شما هم همین‌طور!

نکات مهم فصل پنجم:

از موقعیت هایی که شما را از مسیر هدف دور می‌کند بپرهیزید. اگر می‌خواهید ذهن تان با بالاترین توان عملکرد آن کار کند باید نسبت به اطلاعاتی که به خورد آن می‌دهید آگاه باشید. افکار منفی را بیرون بریزید و ایده های الهام بخش و مثبت را جایگزین کنید. یکی از روش های مؤثر برای محافظت از ذهن این است که برای اطلاعاتی که قرار است به ذهن وارد شود فیلتر بگذارید.

دیگر اینکه سعی کنید با افراد و دوستانی که رفتارها و عادت های مثبت و الهام بخش دارند بیشتر رفت و آمد داشته باشید و با افرادی که شما را از مسیر صحیح دور می‌کنند قطع ارتباط کنید. روش دیگر این است که یک همکار موفقیت برای خود داشته باشید، شخصی که مثل شما متعهد به مطالعه و توسعه شخصی باشد و در مورد مسیر، برنامه ها، مشکلات و موفقیت ها با او صحبت کنید.

فصل ششم: شتاب بخشیدن

همه ما در کار و مسائل خود ممکن است به موانعی برخورد کنیم که از آن به عنوان موانع ذهنی یاد می‌شوند. همه ما در مسیر پیشرفت، با محدودیت های فردی زیادی رو به رو می‌شویم. وقتی به محدودیتی برخوردید، با قاطعیت وارد مبارزه شوید تا نتایج سریع‌تر بگیرید. ممکن است جایی تصمیم بگیریم که به خاطر شکست های متوالی یا نتیجه ندادن تلاش هایمان دیگر ادامه دادن فایده‌ای ندارد.

ولی بدانید این همان نقطه سرنوشت ساز است. جایی که دیگران هم به آن می‌رسند ولی اگر شما بدون توجه به این موانع برنامه خود را ادامه دهید از بقیه جلو می‌زنید. مانند چند قدم آخر مسابقه دو که در نهایت آن شخصی برنده است که با شتاب دادن به خود و توانش خط پایان را رد کند و از بقیه پیشی بگیرد.

سعی کنید فراتر از حد انتظار عمل کنید حتی جایی که به دیوار محدودیت برمی‌خورید. این یکی از کلیدی ترین راه های رسیدن به موفقیت است. با مبارزه کردن با مشکلات و محدودیت ها، نه تنها به هدف تان می‌رسید بلکه قوی‌تر هم خواهید شد.

نکات مهم فصل ششم:

شتاب بخشی

وقتی شرایط عالی باشد، همه‌چیز آسان است. هیچ حواس‌پرتی و مزاحمتی وجود ندارد. فریب‌ها و وسوسه‌ها برای رها کردن تلاش اغواکننده نیستند و هیچ مانعی قدم‌های شما راست نمی‌کند.

اما وقتی مشکلی پیش می‌آید، وسوسه دست کشیدن به سراغ آدمی می‌آید.

این همان وقتی است که شما باید شایستگی‌تان را برای پیشرفت اثبات کنید. همان‌طوری که جیم ران گفت: «آرزو نکنید که‌ای کاش آسان‌تر بود، آرزو کنید خودتان بهتر بودید.»

به خاطر بسپارید!

رشد واقعی با تکرارهایی اتفاق می‌افتد که پس از رسیدن به نقطه محدودیت خود انجام می‌دهید.

نتایجتان را چند برابر کنید!

بهترین روش برای این کار این است که خودتان را به‌عنوان سرسخت‌ترین رقیب خود در نظر بگیرید. هنگامی‌که به نقطه محدودیت خود می‌رسید بالا و بالاتر بروید. همیشه بیش‌ازحدی که دیگران از شما انتظار دارند انجام بدهید.

برای تلاش اضافی معمولاً پول یا انرژی خیلی بیشتری نمی‌خواهید. جایی که می‌توانید کمی بیشتر بروید، خودتان راکمی جلوتر هل بدهید. کمی بیشتر دوام بیاورید. کارتان را بهتر انجام دهید و فراتر از انتظار ظاهر شوید.

 

شش استراتژی برای ایجاد عادت‌های خوب

 

  • خودتان را برای موفقیت آماده نگه دارید.
  • اصل افزودن؛ جای تمرکز روی چیزهایی که باید از آن صرف نظر کنید، ببینید چه چیزهایی را می‌توانید به زندگی‌تان «اضافه کنید» تا به کمک آن‌ها تجربیات زندگی‌تان را غنی‌تر کنید؟
  • کارهایتان را به دیگران بگویید: اجرای یک نمایش عمومی از مسئولیت‌پذیری
  • یک همراه موفقیت پیدا کنید.
  • رقابت و رفاقت
  • جشن بگیرید! پاداشی هرچند کوچک برای قدردانی از خودتان به خاطر چسبیدن به یک رفتار جدید در نظر بگیرید.

شاد، پربرکت و سربلند باشید.

پی نوشت: این مطالب از کتاب اثر مرکب و سایت اینترنتی مدیرفروش برداشته شده است. پیشنهاد می کنم حتما این خلاصه ها را که در چهار قسمت تهیه شده است مطالعه بفرمایید، زیرا این کتاب اثر بسیار مثبتی در موفقیت های روزانه هر فردی در هر سنی خواهد داشت. 




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.