انتخاب ها و عادت ها

هوش و سواد مالی

قسمت سوم


۲۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۱:۴۲
۶۹۳


خلاصه ای از فصل دوم و فصل سوم کتاب اثر مرکب

طرز فکر ماکروویوی

دارن معتقد است، راز موفقیت، سخت‌کوشی، نظم و ایجاد عادت‌های خوب است. او ادامه می‌دهد: موفقیت یک‌شبه یک فریب است. برای به دست آوردن موفقیت حداقل به ۲۷ ماه زمان نیاز است.

درک اثر مرکب، شمارا از نتایج آنی رها می‌کند از این اعتقاد که موفقیت باید به همان سرعتی به دست آید که مثلاً فست فود حاضر می‌شود. هنگامی‌که شیوه کار اثر مرکب را فهمیدید دیگر خودتان را گول نمی‌زنید و برای راه‌حل‌های سریع یا شانسی تلاش نخواهید کرد.

فصل دوم – انتخاب ها

این فصل مطرح می‌کند که انتخاب های ما تأثیر مستقیم در اهداف و وضع زندگی ما دارند. به عبارت دیگر هر تصمیم هر چند جزئی و بی اهمیت مسیر زندگی ما را می‌سازند. گاهی تصمیمات بی اهمیت هستند که جلوی موفقیت ما را می‌گیرند. البته که هیچ‌کس نمی‌خواهد چاق باشد و یا ورشکست شود، اما می‌توان گفت این ها پیامدهای چندین تصمیم بد اما کوچک هستند. هدف اصلی که این فصل دنبال می‌کند آن است که بیاموزد چگونه تصمیمات آگاهانه بگیریم تا باعث بهبود و شکوفایی زندگی‌مان شود. نکته اول تلاش برای گرفتن تصمیمات خودآگاه است. یعنی حتی برای چیزهای کوچک و جزئی هم با فکر انتخاب کنید و تصمیم بگیرید.

در وهله بعدی موضوعی که در این مسیر کمک شایانی خواهد کرد این است که در همه جوانب زندگی مسئولیت ۱۰۰ درصدی داشته باشید. یعنی در برخورد با مسائل به جای گرفتن انگشت اتهام به سمت دیگری با قبول مسئولیت، سعی در حل مشکلات داشته باشید. پذیرش اینکه فقط خودتان مسئول اعمالتان هستید دشوار است. شاید گاهی فکر کنید بدشانسی آورده‌اید اما این فقط بهانه‌ای برای توجیه تصمیم های ضعیف است. برای خوش شانس بودن کافی است فرصت های خوب را شناسایی کنید.

نکته مهم بعدی که در مورد انتخاب ها باید توجه داشت آن است که برای آگاهی از انتخاب ها باید هر اقدامی که به آن جنبه از زندگی‌مان مربوط می‌شود شناسایی و ثبت کنیم. ثبت وقایع و گزارش نویسی در مورد مسائل مختلف از جمله راهکارهایی است که ما را به مسیر موفقیت باز می‌گرداند. مثلاً اگر ما تصمیم به اصلاح هزینه ها و خرج و مخارجمان داریم، با ثبت کردن هزینه هایی که در طول روز داریم جزییات آن ها  را پیش چشم خود داریم و همین امر ما را در مدیریت درست هزینه ها کمک می‌کند. هرچه زودتر شروع به ایجاد تغییرات کوچک در زندگی‌تان کنید، اثر مرکب در راستای خواست شما قدرتمندتر عمل خواهد کرد.

نکته: ما باید مراقب انتخاب‌های تکراری، کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیتمان باشیم.

فصل سوم: عادت ها

فصل سوم به همین عادت ها و تأثیری که بر تصمیمات و انتخاب های ما دارد اشاره می‌کند و به ما می‌آموزد که چگونه عادت های بد خود را کنار گذاشته و برای رسیدن به موفقیت چگونه عادت های مثبت را در وجود خود نهادینه کنیم. وقتی به زندگی افراد موفق نگاه می‌کنیم متوجه یک ویژگی مشترک در بین آن‌ها می‌شویم و آن هم داشتن عادت های خوب است نه به این معنی که عادات بد ندارند البته که دارند اما تعداد عادت های بدشان زیاد نیست. به عبارت دیگر رویه روزانه‌ای که بر اساس عادت های خوب تنظیم شده باشد عامل ایجاد تفاوت بین افراد موفق و سایر مردم است.

در ادامه این فصل می‌آموزد که برای ترک عادات بد و جایگزین کردن عادت های خوب چه کارهایی را باید انجام داد. گام اول در این مسیر آن است که از لذت های مقطعی و گذرایی که عادات بد در ما ایجاد می‌کنند، چشم پوشی کنیم. چون همین عادت های کوچک بد می‌تواند منجر به ایجاد فاجعه در زندگی شوند. در گام دوم باید به دنبال چرایی در انجام کارها و تصمیمات بود. یعنی اگر می‌خواهید پیشرفت های بزرگی در زندگی خود ایجاد کنید باید دلیل محکمی داشته باشید که مجبورتان کند در خود تغییرات ضروری ایجاد کنید. این دلیل و چرایی لازمه حرکت شما و نیروی انگیزشی شما برای رسیدن به موفقیت است. هرچه این چرایی و دلیل قوی‌تر باشد انگیزه و اراده شما هم برای رسیدن به موفقیت بیشتر می‌شود.

بعد از آن سؤالی که باید از خود پرسید این است که به کجا؟ به این معنی که اهداف مشخصی را برای خود ترسیم کرده و نیروی انگیزه خود را برای رسیدن به آن اهداف به کار گیرید. به عبارت دیگر وقتی برای خود اهدافی را تعیین می‌کنید ناخودآگاه تمام ذهن تان بر روی آن متمرکز می‌شود. پس لازم است فهرستی از مهم‌ترین هدف های زندگی خود را تهیه کنید و روی این موضوع تمرکز کنید که برای رسیدن به این اهداف باید به چگونه شخصی تبدیل شوم.

موفقیت چیزی است که با تبدیل شدن به شخصیتی که می‌خواهی به دست می‌آید. اگر بخواهم به طور مختصرتر بگویم مسیر اینگونه است:

تعیین اهداف + فهرست عادت های بد + عادت های که باید به دست آورید:

 مسیر شما به سمت موفقیت را تشکیل می‌دهد. در این فصل راهکارهایی عملی برای ریشه کن کردن عادت ها بد و ایجاد عادات مثبت ارائه کرده که با انجام آن ها می‌توان به نتیجه فوق‌العاده این راهکارها اذعان کرد.

نکات مهم فصل سوم:

پنج استراتژی برای ریشه‌کن کردن عادت‌های بد:

اول: ابتدا محرک‌هایی که باعث به وجود آمدن عادت‌های بدتان می‌شوند را شناسایی کنید.

دوم: اطرافتان را از محرک‌ها پاک‌سازی کنید.

سوم: عادت‌های بدتان را با عادت‌های خوب جایگزین کنید.

چهارم: برای خلاصی از عادت‌های بدتان، گاهی لازم است آرام شروع کنید.

پنجم: برای خلاصی از عادت‌های بدتان، گاهی لازم است یک‌باره و با جدیت شروع کنید.

 

شش استراتژی برای ایجاد عادت‌های خوب

اول: خودتان را برای موفقیت آماده نگه‌دارید.

دوم: به‌اضافه کردن فکر کنید، نه کم کردن.

سوم: کارهایتان را به فردی مورد اعتماد بگویید.

چهارم: یک همراه موفقیت پیدا کنید.

پنجم: رقابت و رفاقت ایجاد کنید.

ششم: بعد از رسیدن به پیروزی‌هایتان، هرچند کوچک، جشن بگیرید. اگر تمایل دارید نکات بیشتری درباره ایجاد عادت های خوب یاد بگیرید، این مقاله را می‌توانید بخوانید: عادت های خوب را چگونه می‌توان ایجاد کرد.

شاد، سربلند و پربرکت باشید.




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.