۰۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱:۴۲
۲۹۳
۵


ملکه ریاضی  مریم‌میرزا خانی 🖤🖤🖤🖤🖤🤍🤍🤍🤍🤍

ملکه ریاضی

 

پرفسور مریم میرزاخانی متولد سال ۱۳۵۶، تنها زن و اولین ایرانی دارنده مدال فیلدز معروف به جایزه نوبل ریاضی در سال ۲۰۱۴ است. عمری کوتاه اما پربار داشت. دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف و هاروارد است. برنده دو مدال طلای المپیاد ریاضی در دو سال متوالی و چندین جوایز دیگر است. پرفسور مریم میرزاخانی از سال ۲۰۰۸ به عنوان استاد تمام در دانشگاه استنفورد آمریکا مشغول به تدریس شد.

 

مریم میرزاخانی نه نتها افتخار زنان ایرانی بلکه افتخار زنان جهان می‌باشد. علت دریافت جایزه فیلدز بابت تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها بود. و آخرین دستاوردش اثبات حدسی در حوزه فضاهای زمینه مختلط بود که علیرغم تلاش‌های ریاضیدانان برای مدت‌ها حل نشده باقی مانده بود. 

 

جالب است بدانید این ریاضیدان نابغه به گفته خود از کودکی علاقه‌مند به نویسندگی بود اما با گذر زمان به ریاضیات علاقه‌مند شد. 

 

به تازگی کتابی در رابطه با زندگینامه و دستاوردهای این زن موفق به چاپ رسیده است که از طریق لینک زیر می‌توانید تهیه کنید. همچنین کتابی به صورت خلاصه با همکاری دیجی‌کالا و فیدیبو نوشته شده که به صورت رایگان از فیدیبو می‌توانید دانلود و مطالعه کنید.

 

به نظر من هنوز آنچنان که بایسته و شایسته است پرفسور مریم میرزاخانی شناخته نشده است. امید است مطالعه این کتاب که جدیدترین کتاب زندگینامه زنان موفق است شناخت بیشتری به ما از این نخبه ملی بدهد.

 

 




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.