🍔 آشپزی 🍔


۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۱:۳۷
۱۶۴
۰


طرز تهیه آش ترخینه 

مواد لازم: 

بلغور

دوغ

پیاز داغ 

عدس

نخود

لوبیا

اسفناج

نعناع

ترخینه خشک و آماده‌شده را می‌توانید از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه کرد.

 

طرز درست کردن آش ترخینه

► مرحله اول

 

ابتدا ترخینه را در ظرف آب سرد بخیسانید. حدود سه ساعت کفایت می‌کند تا خیس بخورد. حبوبات را از شب قبل بخیسانید و روز بعد با همراه آب روی اجاق گاز بپزید.

 

► مرحله دوم

 

زمانی که حبوبات نیم‌پز شد، ترخینه خیس خورده را اضافه کنید و وقتی که حبوبات پخت، عدس و سبزی ( تره، جعفری، گشنیز، اسفناج ) را اضافه کنید.

 

بلغور گندم را حدود ۱۲ ساعت داخل دوغ ترش بخیسانید و داخل فریزر نگهداری کنید. 

 

► مرحله سوم

 

داخل تابه‌ای جدا پیاز بزرگی را پوست بگیرید و بشویید. سپس خلالی برش بزنید یا خرد کنید و در روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز داغ طلایی شد فلفل و ادویه و زردچوبه و فلفل سیاه (دلخواه) اضافه کنید. اجازه دهید آش با حرارت ملایم جا بیفتد. (من در این مرحله کشک سفت استفاده کردم و داخل آش مقداری کشک ریختم).ترخینه با مخلوط کردن گندم شکسته با ماست یا دوغ در کنار چاشنی‌ها به دست می‌آید.

 

► مرحله چهارم

 

بعد از جا افتادن آش آن را داخل ظرف مورد نظر بکشید و با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین و مورد استفاده قرار دهید.

 

نکته

► در صورتی که راغب هستید، ترخینه را در منزل درست کنید بهتر است یک لیوان بلغور گندم یا جو را بشویید و ۷ ساعت داخل آب سرد بخیسانید. بعد از آن داخل دوغی که چند برابر گندم است بریزید و اجازه دهید روی حرارت بپزد. کمی زردچوبه، فلفل، پونه و زعفران اضافه کنید و زمانی که احساس کردید حالت خمیری به خود گرفته زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرد و خنک شود. بعد مقداری با دست بردارید و به شکل گلوله درآورید و جلوی آفتاب تند و تیز داخل سینی خشک کنید.





برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.