پروفسور حسابی


۰۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۱:۰۹
۶۴۹
۵


امروز می خوام چند تا عکس و زندگینامه ی پروفسور حسابی بگم

محمود حسابی با نام اصلی محمود خان میرزا حسابی فیزیک‌دان، سناتور، یکی از وزیران فرهنگ در زمان سلطنت پهلوی و بنیان‌گذار فیزیک و مهندسی دانشگاهی در ایران بود. 

تاریخ تولد: ۲۳ فوریهٔ ۱۹۰۳، تهران

فوت: ۳ سپتامبر ۱۹۹۲، ژنو، سوئیس

محل زندگی: ایران، فرانسه، لبنان، ایالات متحده آمریکا

علت درگذشت: بیماری قلبی

آرامگاهتفرش

محل دفنHessabi Tomb، تفرش

او چند سال دانش جو ی اینشین بوده.

تحصیالت: لیسانس ادبیات، مهندسی راه و ساختمان، ریاضیات، ستارهشناسی و زیستشناسی، مهندسی برق، مهندسی معدن و دکتری فیزیک از دانشگاه تهران، دانشگاه سوربن، دانشگاه پرینستون، دانشگاه شیکاگو پیشه: فیزیکدان، سناتور، وزیر آموزشوپرورش لقب: پدر علم فیزیک ایران، پدر علوم نوین ایران، پدر فرهنگستان ایران، پدر مهندسی نوین ایران جایزهها: نشان علمی کوماندور دوال لژیون دونور، نشان علمی افیسیه دوال لژیون دونور

زندگینامه دکتر حسابی اسـتـاد دکـتـر محمود حسابی چـهـره برجسته علم و فرهنگ معاصر و بنیانگذار فیزیک نوین ایران در سال 1281شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. دکتر حسابی در 7سالگی تحصیالت ابتدایی خود را در بیروت با تنگدستی و مرارتهای غربت آغاز و از ابتدا تا پایان تمامی تحصیالت عالیه در میان همشاگردیهایی از کشورهای مختلف سپری کرد. در منزل قرآن کریم، گلستان و بوستانسعدی، غزلیاتحافظ و منشات قائممقام را نزد مادرش »گوهرشاد حسابی« آموخت. دکتر حسابی عالوه بر تسلط بر چهار زبان زنده دنیا، در موسیقی و نواختن ویولن و پیانو دستی داشت و در چند رشته ورزشی کسب موفقیت کرد و در شنا دارای دیپلم نجاتغریق بود. محمود حسابی در 12 شهریور سـال 1371 هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت. آرامگاه )خانوادگی( وی در شهر تفرش قرار دارد. دکتر حسابی در سن 17سالگی لیسانس ادبـیـات، در19 سالگی لیسانس بیولوژی و پـــسازآن، مـدرک مهندسی راه و ساختمان را گرفت. در آن زمان با نقشهکشی و راهسازی به امرار معاش خانواده کمک میکرد. استاد همچنین در رشتههای پزشکی، ریاضیات و ستارهشناسی به تحصیالت دانشگاهی پــرداخــت. شـرکـت راهســـازی فرانسوی که استاد در آن مشغول به کار بـود، بهپاس قدردانی از زحماتش او را برای ادامه تحصیل، به کشور فرانسه اعـــزام کـرد و بدین ترتیب در ســـال1924م به مدرسه عالی برق پاریس وارد و در سال 1925م فارغالتحصیل شد. دکتر حسابی همزمان با تحصیل در رشته معدن، در راهآهن برقی فرانسه مشغول به کار شد و پس از پایان تحصیل در این رشته، کار خود را در معادن آهن شمال فرانسه و معادن زغالسنگ ایالت »ســار« آغــاز کرد. سپس به دلیل وجود روحیه علمی، به تحصیل و تحقیقدر دانشگاه سـوربـن در رشته فیزیک پرداخته و در سال1927(م( در سن 25 سالگی، دانشنامه دکتری فیزیک خود را با ارایه رسالهای تحت عنوان »حساسیت سلولهای فتو الکتریک« با درجه عالی دریافت کرد.

#زندگی نامه

#مهنگار میرزایی

برچسب‌های این مطلب:

#زندگینامه




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.