علی اکبر دهخدا


۲۲ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۱:۵۶
۸۸۹
۶۴


زندگی نامه علی اکبر دهخدا 

  •   یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰
  • علوی (www.alavigroup.com)
  • بازدید: 22348

چکیده‌ای از زندگی‌نامه‌ی دهخدا

چکیده‌ای از زندگی‌نامه‌ی دهخدا

علی اکبر دهخدا در سال ۱۲۹۷ هجری قمری در تهران به دنیا آمد. پدر دهخدا، خانباباخان اهل قزوین بود و پیش از تولد وی به تهران آمده و در این شهر ساکن شده بود.

علی اکبر دهخدا در سال ۱۲۹۷ هجری قمری در تهران به دنیا آمد. پدر دهخدا، خانباباخان اهل قزوین بود و پیش از تولد وی به تهران آمده و در این شهر ساکن شده بود. علی اکبر ده ساله بود که پدرش وفات کرد و دهخدا با سرپرستی مادر به تحصیل خود ادامه داد. یکی از فضلای آن عصر به نام شیخ غلامحسین بروجردی تعلیم دهخدا را عهده دار بود. دهخدا غالبا" می‌گفته که هر چه دارد، بر اثر تعلیم آن بزرگ مرد است. بعدها که مدرسه‌ی سیاسی در تهران افتتاح شد، دهخدا در آن‌جا به تحصیل پرداخت. به علت همسایگی با مرحوم حاج شیخ هادی نجم آبادی، دهخدا با وجود کمی سن از محضر آن مرد استفاده می‌کرد و در همان زمان به فرا گرفتن زبان فرانسوی پرداخت و سپس به اروپا رفت و در آن‌جا زبان فرانسه و معلومات جدید را تکمیل کرد. بازگشت دهخدا به ایران هم‌زمان با آغاز مشروطیت بود و در آن هنگام وی در انتشار روزنامه‌ی صوراسرافیل که از جراید معروف مشروطیت بود با میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و میرزا قاسم تبریزی به همکاری پرداخت.

پس از تعطیلی مجلس در دوره‌ی محمدعلی شاه، دهخدا با جمعی از آزادی خواهان به اروپا رفت. در سوئیس سه شماره از روزنامه‌ی صوراسرافیل را منتشر کرد و سپس به استانبول رفت و در آن‌جا نیز در انتشار روزنامه‌ی سروش با آزادی خواهان همکاری کرد. پس از خلع محمدعلی شاه، دهخدا از طرف مردم تهران و کرمان به نمایندگی مجلس برگزیده شد و به درخواست آزادی خواهان به مجلس رفت. در دوران جنگ جهانی اول، دهخدا در یکی از روستاهای چهارمحال بختیاری منزوی بود و پس از جنگ به تهران آمد و از کارهای سیاسی کناره گرفت و به خدمات علمی و فرهنگی مشغول شد و سرانجام در هفتم اسفند ماه ۱۳۳۴ هجری شمسی در تهران وفات کرد و در قبرستان ابن‌بابویه به خاک سپرده شد. ●         


چندرسانه‌ای :

Download Video: MP4
HTML5 Video Player by VideoJS



نمايش ديدگاه‌هاي بيشتر

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.