سفره ماهی


۰۳ آذر ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۱:۳۹
۱۷۳۷
۲


سفره ماهی ها یکی از انواع ماهی هاست که خودش نیز گونه های متفاوت دارد و تغذیه سفره ماهی ها از موجودات ریز دریایی است.

در دریای بی کران و بزرگی که از خلایق خداوند متعال است از داخل این دریا موجودات عجیب و غریب و زشت و زیبایی نمایانگراست و آفریده شده است که نشانگر عظمت قدرت خداوند است در دریا و اقیانوس انواع مختلف ماهی ها و کوسه و نهنگ وجود دارد در این بین ما با اسم سفره ماهی ها اشنایی داریم که همانجور گفتیم مثل سفره ظاهرشان پهن است و خودشان نیز انواع مختلفی دارنداز جمله سفره ماهی گزنده ،عقابی ،شیطان ،پروانه ای و … که در ادامه در نیک صالحی بخوانید

 انچه درباره سفره ماهی باید بدانید

در مدت زمان کوتاهی سفره ماهیهای آب شیرین بصورت فزاینده ای معروف و در دسترس قرار گرفتند و باوجود تانکهای بزرگ و ارزان نگهداری از آنها مورد استقبال آکواریوم دارها قرار گرفت.اگرچه بعضی از رودخانه ها در سرتاسر جهان محل زندگی سفره ماهیست اما بیشتر گونه های سفره ماهی آب شیرین در آمازون یافت میشوند.بعضی از گونه های سفره ماهی همچنین در رودخانه های نواحی استوایی آمریکای جنوبی که بصورت مستقیم به آمازون راه ندارند یافت میشوند.سفره ماهی ها گونه های قدیمی و دیرین به حساب می آیند که قدمت آنها به ۳۰۰ میلیون سال پیش برمیگردد.

گونه هایی که معمولا بیشتر در رودخانه های آمریکای جنوبی یافت میشوند Potamotrygon ها هستند همچنین سفره ماهیهای china و coly هم یافت میشوندکه اطلاعات کمی از آنها در دسترس میباشد.(سفره ماهی بزرگ=china)

اینطور تصور میشد که تمامی سفره ماهیهای آمازون به سفره های آبهای اقیانوس آرام ارتباط دارند.جدایی آنها زمانی رخ داد که رشته کوههای آنت در حدود ۱۵میلیون سال پیش به سرعت بالا آمده و جریان به سمت غرب رودخانه را مسدود و آنرا به سمت شرق و اقیانوس اطلس هدایت کردند و بسیاری از سفره ماهیها

در این سیستم جدید گرفتار شدند.این جدایی و آب و هوای استوایی آمازون و تغییرات فصلی گسترده در آب شرایط ایده آلی را بوجود آورد که تنوع بسیار زیاد سفره ماهیها در یک سیستم را نمایان ساخت.

سفره‌ماهی دم کوتاه

زخمی شدن استیو ایروین (مستندساز معروف حیات‌وحش اهل استرالیا و ملقب به شکارچی تمساح) توسط یک سفره‌ماهی دم کوتاه باعث شد تا کل این گونه به ناحق لقب قاتل را به خود بگیرند. با وجود حادثه پیش آمده برای ایروین، مرگ انسان‌ها در اثر نیش سفره‌ماهی‌ها بسیار نادر است و در سال، تنها یکی دو مورد در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. این جانوران معمولا دم خنجرمانند خود را برای محافظت در برابر شکارچیانی مانند کوسه‌ها و یا نهنگ‌های قاتل استفاده می‌کنند. دم کوتاه‌ها بزرگ‌ترین گونه در خانواده سفره‌ماهی‌ها هستند. طول آنها ممکن است به ۴٫۵ متر برسد، و وزنشان بالغ بر ۳۴۰ کیلوگرم شود.

سفره ماهی ان بر اساس شکل و بزرگی به ۷ دسته تقسیم بندی می‌شوند:

– سفره ماهی گزنده یا سفره ماهی شلاقی – سفره ماهی پروانه‌ای – سفره ماهی شیطان یا مانتا – سفره ماهی عقابی یا خفاشی – سفره ماهی بینی گاوی – سفره ماهی رودخانه‌ای – سفره ماهی گزنده گرد

تغذیه سفره ماهی‌ها از سخت پوستان، نرم تنان، کرم‌ها، ماهی‌ها و موجودات ریز دریایی است. سفره ماهی هنگام شکار خود را در زیر ماسه‌ها پنهان می‌کند و فقط دم و چشمانش بیرون است، این دم نقش طعمه را بازی می‌کند که ماهیان را فریب داده و هنگامی که ماهی به این دم نزدیک می‌شود، سفره ماهی با یک حرکت سریع او را شکار می‌کند. عموماً سفره ماهی‌ها هنگام استراحت یا شکار در زیر ماسه‌ها پنهان می‌شوند، در این هنگام تشخیص آن‌ها بسیار مشکل است، اما با نزدیک شدن انسان سریعاً فرار می‌کنند.

منابع و مآخذ:

برچسب‌های این مطلب:

ماهی




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.