ولادت حضرت عبدالعظیم


۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۴:۱۵
۴۰۹
۴


حضرت عبدالعظیم حسنی معروف به «سیدالکریم» است که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و با پنج واسطه به حضرت (علی علیه‌السلام) می‌رسد.

حضرت عبدالعظیم حسنی معروف به «سیدالکریم» فرزند عبدالله، فرزند علی بن حسن، فرزند حسن بن زید، فرزند زید بن حسن، فرزند علی بن ابی طالب است که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و با پنج واسطه به حضرت (علی علیه‌السلام) می‌رسد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حضرت عبدالعظیم حسنی معروف به «سیدالکریم» فرزند عبدالله، فرزند علی بن حسن، فرزند حسن بن زید، فرزند زید بن حسن، فرزند علی بن ابی طالب است که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و با پنج واسطه به حضرت (علی علیه‌السلام) می‌رسد. پدر بزرگوارش عبدالله و مادرش گرامی‌اش فاطمه دختر «عقبة بن قیس» است. ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام در سال 173 هجری قمری در شهر مقدّس مدینه واقع شد و مدّت 79 سال عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم، یعنی امام موسی کاظم، امام رضا، امام محمّد تقی و امام علی النّقی (علیهم‌السلام) مقارن بود. آن حضرت محضر مبارک امام رضا، امام محمّد تقی و امام هادی (علیهم‌السلام) را درک و احادیث فراوانی از آنان روایت کرد.
زمینه‌های مهاجرت حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) از مدینه به ری و سکونت در دیار غربت را باید در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جست‌وجو کرد؛ در چینن دوران دشوار و سختی بود که حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) به خدمت حضرت امام هادی (علیه‌السلام) رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه کرد که این داستان معروف، خود به تنهایی نشان دهنده ایمان و تدّین والای اوست. آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده و همواره به این آستان مقدس توجه ویژه ای صورت گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این آستان مقدس بیش از پیش در معرض توجه قرار گرفت. زائر در گفت‌وگوی پیش رو با «آیت‌الله حبیب‌الله احمدی» مدرس حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب‌های چهارده گانه ائمه معصومین به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) و شناخت هر چه بیشتر از زندگی پر برکت وی پرداخته است:


لطفاً با توجه به جایگاه شخصیت حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) در مورد شجره و نسب آن بزرگوار و خانواده ایشان توضیح دهید.

براساس شواهد تاریخی ونوشته ای که بعد از رحلت در جیب حضرت عبدالعظیم حسنی به دست آمده ایشان خود را این گونه معرفی کرده که با چهار واسطه به حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌رسد، این موضوع درصفحه 248 رجال نجاشی که از معتبرترین رجال شیعه به شمار می‌رود عنوان گردیده است.

ایشان از جانب پدر با چهار واسطه به امیرالمومنین (علیه‌السلام) منتسب است.همسرشان خدیجه بنت قاسم بن حسن بن زید در واقع دختر عموی ایشان بوده، بنابراین هم نسب حضرت عبدالعظیم حسنی به شمار می‌رود. حاصل این ازدواج آسمانی پنج فرزند است که هر یک از آن‌ها در تاریخ و نام و نشان مطرحی از خود به جای گذاشته‌اند. از ویژگی‌هایی که حضرت عبدالعظیم حسنی را از سایر امامزادگان و مومنین ولایی متمایز می‌کند، معاصر بودن ایشان با چهار امام همام است.

حضرت عبدالعظیم حسنی افتخار درک ائمه معصومی چون امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) را داشته‌اند که نشان از عمر تقریباً طولانی و پر برکت ایشان دارد.
دوره زندگی حضرت عبدالعظیم مصادف با حاکمیت حاکمان ضد شیعی بوده آیا دلیل مهاجرت ایشان به ایران سبب این موضوع بوده یا دلیل دیگری بر آن مترتب هست؟ شناخت ویژگی‌ها و فضایل دوران حساس سیاسی و اجتماعی از جمله مسایلی است که ما را با حساسیت‌های سیاسی واوضاع اجتماعی آن روزگار آشنا می‌کند. از جمله خلفای تأثیرگذار ضد شیعی زمان حضرت عبدالعظیم حسنی متوکل عباسی است که مدتی حاکمیت جهان اسلام را بر عهده داشته است.

هر چند برخورد خلفای عباسی با علویان سخت و خشن بوده است، اما تاریخ گواهی می‌دهد که برخی از آن‌ها از جمله واثق بالله که حاکم قبل از متوکل بوده است با شیعیان برخورد ملاطفت آمیزی داشته اند. در زمان حکمرانی وی تعدادی از شیعیان و سادات علوی در پایتخت عباسیان در سامرا مسکن می‌گزینند و زندگی می‌کردند .با به حکومت رسیدن متوکل اوضاع شیعیان و علویان تحت تأثیر خشونت‌های او قرار می‌گیرد. متوکل که بعد از واثق به حکومت می‌رسد بر علویان بسیار سختگیری می‌کند، از این رو با اذیت و آزار و غارت اموال علویان بسیاری از آن‌ها از سامرا به سایر مناطق و اطراف و اکناف بلادهای اسلامی مهاجرت می‌کنند. بی شک تعداد کثیری از مقبره‌های امامزاده‌های شیعه که در ایران وجود دارند نشان می‌دهد که مهاجرت آن‌ها بر اثر این ظلم وبیداد بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مهاجرت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) اشاره کرد.

 




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.