درباره ی اقای فرهاد حسن زاده


۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۵:۵۶
۶۱۷
۱۷


زندگی نامه آقای فرهاد حسن زاده 

«فرهاد حسن‌زاده» داستان‌نویس، طنزپرداز، روزنامه‌نگار، نمایشنامه‌نویس، متولّد جنوب ایران است که آثارش به زبان‌های انگلیسی، ترکی، چینی و عربی ترجمه شده است. فرهاد حسن‌زاده بیش از سی جایزهٔ ملّی دارد و چهار بار متوالی نامزد «جایزه آسترید لیندگرن»[۶] و دو بار نامزد «جایزه هانس کریستین آندرسن»[۷] شده است که توانسته لوح سپاس این جایزه را از آنِ خود کند.

* * * * *

فرهاد حسن‌زاده که زادهٔ بهار۱۳۴۱ در آبادان است نویسندگی را از نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه آغاز کرد. جنگ و آن سال‌های پرهراس، مدتی او را از نوشتن بازداشت؛ اما او به فعالیت هنری‌اش ادامه داد و به هنرهایی نظیر عکّاسی، نقّاشی، خطاطی، فیلم‌نامه‌نویسی و موسیقی پرداخت. از سال۱۳۶٨ به عرصهٔ مطبوعات کودک‌ و نوجوان پا نهاد و با «سروش نوجوان»، «سروش کودک»، «آفتابگردان»، «کیهان بچه‌ها» همکاری کرد و پانزده سال به‌طور مستمر عضو تحریریهٔ نشریه «دوچرخه» بود.

در سال۱۳۷۰ نخستین کتابش «ماجرای روباه و زنبور» را منتشر کرد. در سال۱۳۷۲ به‌قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر به تهران کوچ کرد. حسن‌زاده تاکنون بیش از صد کتاب در گونه‌های مختلف «داستان کوتاه، داستان بلند، رمان، افسانه، فانتزی، طنز، زندگی‌نامه» قلم زده است و چند کتاب در حوزهٔ بزرگسالان دارد. فیلم‌نامه می‌نویسد و در زمینهٔ انیمیشن تجربه‌هایی دارد.[

۸] برخی از کتاب‌هایش به زبان‌های انگلیسی، چینی، ترکی‌استانبولی و کردی ترجمه شده است و تعدادی به فیلم یا برنامهٔ رادیویی‌تلویزیونی تبدیل شده است. رمان «هستی» و رمان «زیبا صدایم کن» از آثار برگزیده و پرمخاطبش هستند که شهرت بین‌المللی کسب کرده‌اند. او از جشنواره‌های داخلی جوایز بسیاری گرفته است که مهم‌ترینشان جایزهٔ «ماه طلایی» از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تندیس نقره‌ای از جشنوارهٔ لاک‌پشت پرنده» است.

در عرصهٔ جهانی می‌توان به لوح سپاس «جایزه هانس کریستین آندرسن» در سال۲۰۱۸ و برندۀ دیپلم افتخار IBBY (دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان) در سی‌وششمین کنگرهٔ ادبیات کودک یونان برای کتاب «زیبا صدایم کن» در سال٢٠١٨ اشاره کرد. حسن‌زاده در سال٢٠٢٠ برای چهارمین بارِ پیاپی، نامزد جایزهٔ «آسترید لیندگرن» و برای دومین بار نامزد جایزهٔ «هانس کریستن آندرسن» شده که از معتبرترین جایزه‌های ادبیات کودک جهان است. او به‌همراه تعدادی از نویسندگان، سنگ‌بنای «انجمن نویسندگان کودک‌ونوجوان» را گذاشت و داور جشنواره‌های ادبی بوده و در ترویج کتاب‌خوانیِ دانش‌آموزان و فعالیت‌های مدنیِ کودکان مشارکت داشته است

برچسب‌های این مطلب:

نویسند کودکان

چندرسانه‌ای :

Download Video: MP4
HTML5 Video Player by VideoJS



نمايش ديدگاه‌هاي بيشتر

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.