مسئولیت پذیری ۲


۰۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۱:۳۹
۶۱۹
۴


مسئولیت چیست ؟رابطه عزت نفس با مسئولیت پذیری چیست ؟ چگونه می‌توانیم سبب افزایش مسئولیت پذیری در خود شویم ؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره حس مسئولیت پذیری به شما بگوییم.

مسئولیت چیست ؟

مسئولیت در معنای لغوی به معنای تعهد و ضمانت می‌باشد. در واقع مسئولیت یعنی متعهد شدن ، زمانی که انسان تعهد می‌دهد کاری را انجام دهد یعنی مسئولیت آن کار را پذیرفته است، لذا در کسب مسئولیت چگونگی و نحوه اجرای آن تا حصول نتیجه ، اصول و محور به حساب می‌آیند.
مسئولیت بر اساس باورها و اعتقادات هر فرد و مطابق با ارزش‌های وی در زندگی شخصی و براساس قوانین حاکم بر سازمان و اجتماع و گروه‌ها شکل می‌گیرد و بر همین اساس در قبال تکلیف متناسب با اختیار و ساختار معلومی که وجود دارد فرد پاسخگو می‌باشد.
انسان موجودی مختار و ظاهرا تنها موجودی است که حق انتخاب و اختیار دارد و انسان ناگزیر در پی داشتن چنین حقی مسئول رفتارهای خود می‌باشد، مسئولیت میوه درخت بلوغ است و یک فرد نابالغ قدرت دست یابی به این میوه را ندارد هسته مسئولیت به عنوان میوه درخت بلوغ اختیار است، البته زمانی که انسان مسئولیتی ندارد تعهدی هم ندارد در نتیجه بار مسئولیت در زندگی سبک‌تر می‌شود ولی عدم احساس مسئولیت منجر به این می‌شود که ترس نداشتن اختیار باری به مراتب سنگین‌تر از اختیار را بر دوش ما بگذارد و همین عدم مسئولیت باعث توقف در رشد و پیشرفت فرد در زندگی شخصی و جامعه می‌شود و بنابراین فرد در قبال رفتار خود و عواقب ناشی از آن مسئول می‌باشد، مآخذه می‌گردد و تشویق و تنبیه می‌شود.


چندرسانه‌ای :

Download Video: MP4
HTML5 Video Player by VideoJS


Download Video: MP4
HTML5 Video Player by VideoJS




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.